Æbleboller

Denne opskrift har jeg udviklet til min deltagelse ved castingen til Den Store Bagedyst 2015 - desværre kom jeg ikke videre end til casting og en personlig samtale med casterne. Dagen var dog en STOR oplevelse for mig og jeg har mødt så mange skønne mennesker, der blot har givet mig blod på tanden til at lære mere og dygtiggøre mig... Og til at give den gas igen næste år, når de atter søger folk til programmet... :-) Jeg behøver vel ikke nævne, at jeg er ret stor fan af programmet!? :-P

Nå, nok om det og nu til opskriften - tankerne var oprindeligt en kringle, men kringle blev til boller der nemt kan tages med på farten.

Ingredienser (ca. 24 boller eller en stor kringle):
Dej:
2 dl mælk
50 g gær
2 spsk sukker
1 tsk salt
2 æg
200 g blødt smør
ca. 600 g hvedemel

Fyld:
4-5 æbler (gerne madæbler)
100 g hasselnødder
250 g marcipan

Æblesirup:
Skrællerne fra 4-5 æbler
1,5 dl vand
2-3 spsk sukker (afhænger dog af æblernes sødme)
en sjat æbleeddike

Pynt:
Æg
Lidt hakkede hasselnødder
Lidt perlesukker

Fremgangsmåde:
  • Varm mælken op til lillefingertemperatur og gæren opløses nu heri.
  • Tilsæt sukker, salt og æg og rør godt rundt.
  • I en anden skål måles mel op og smør smuldres heri til en ensartet grynet konsistens - gør her brug af dit bedste værktøj: klør fem! :-)
  • Nu samles våde og tørre dele og æltes godt inden det stilles til hævning i ca. 1,5 time et lunt sted.

Imens dejen hæver gøres fyld klar!
  • Hasselnødder ristes i ovnen (100 grader varmluft i 10-15 min) og nusses godt med et viskestykke, så de fleste skraller falder af. Hakkes nu - ikke alt for fint.
  • Temperaturen på ovnen ændres nu til 180 grader varmluft.
  • Marcipan rives på et rivjern eller hakkes godt, så man ikke har for store klumper.
  • Æblerne skrælles og skæres i tern på ca. 1 cm. Ternene vil nu blive brune og kedelige at se på inden de bliver taget i brug - dette gør dog ikke noget, da de bliver gemt inde i bollerne.
  • Skrællerne puttes i en gryde sammen med vand og sukker (stilles til at koge godt og grundigt). Når skrællerne har kogt længe og massen begynder at have en tykkere konistens sies skrællerne og det frugtkød der måtte være fra - smages nu til med æbleeddike.


Nu skal bollerne samles!
  • Dejen rulles tyndt ud - ca. 0,5 cm (kan med fordel rulles ud af flere omgange, da det er en stor portion).
  • Skær dejen ud i felter af ca. 12x12 cm.
  • Æbletern, marcipan og nødder fordeles - der skal godt med fyld i, men man skal stadigvæk kunne samle dejen omkring fyldet.
  • Ca. 2 tsk. sirup hældes over fyldet inden dejen samles og man har en fin bolle (bollen vendes med samlingen ned mod bageplagen)
  • Pensles med æg og hasselnødder/perlesukker drysses over. Bages indtil de har en fin gylden overflade.

Kan med fordel spises lune, men smager også fremragende kolde - de er nemme at have med på farten. Pga. en masse dejlig fyld kan bollerne snildt holde sig lækre efter flere dage - hvis de da ikke er pist inden da :-D

Og i får da også lige et billede af kagebordet til castingen (bordet var fyldt helt da alle var mødt op)

Kommentarer

Populære opslag