Durumboller med havregryn

I weekenden stod den på pizza og jeg havde derfor tæt på 50 g liggende, som skulle bruges inden det blev dårligt. Jeg valgte derfor at prøve med en omgang boller - det er altid så lækkert med nybagte boller. 

Jeg lavede nogle forholdsvis store boller og fik 18 stk. ud af nedenstående portion. Mon ikke portionen passer til ca. 24 boller hvis man laver dem lidt mindre.

Ingredienser:
50 g gær
1 liter vand
3 tsk salt
4-5 håndfulde havregryn
500 g durum mel
600 g hvedemel
Evt. 2 spsk oregano (hvis man vil lave madboller)

Fremgangsmåde:
Gæren opløses i vandet, hvorefter de øvrige ingredienser kommes i. Det er altid en god ide at hælde mel i lidt af gangen.

Dejen er ret klistret og ikke til at ælte :-)

Stil dejen til hævning i 1,5-2 timer et lunt sted og fordel dejen på bageplader beklædt med bagepapir. Brug to skeer, da dejen som sagt er ret klistret at arbejde med. 

Drys med lidt hvedemel og lad efterhæve i 30 min før de bages ved 200 grader (ved varmluft) i ca. 20 min til de lyder hule, når der bankes på bunden af bollerne. 

Køl af på en rist og nyd nu de lækre boller! 


Kommentarer

Populære opslag