Bagt æblekage - min "signaturkage"

Jeg tænker at det må være ok, at kalde denne kage for min signaturkage. Det er ikke en voldsomt fancy eller besværlig kage - tværtimod er den nem og med få, gode ingredienser. Første gang jeg lavede kagen var dengang jeg som 17-årig skulle på job i NETTO og havde (som så ofte før) lyst til at forkæle mine kollegaer. Jeg søgte på en banankage og lavede så den. Opskriften blev noteret ned med mine hurtige kragetæer og er sidenhen blevet rettet til og er nu en lækker æblekage. 

Selv synes jeg at kagen er tilpas sød og sur/frisk samt tilpas svampet uden på nogen måde at blive vammel.

Ingredienser (8-10 personer)
3 æg
170 g sukker
1 tsk vaniljesukker
Et drys kanel (alt efter hvor kanelglad man er)
125 g hvedemel
1 tsk bagepulver
100 g smeltet smør
En god portion æbler i grove tern (sådan 3-5 stk - jeg tæller virkelig aldrig, men putter i til jeg synes det passer)

Fremgangsmåde:
Ovnen tændes på 150 grader (varmluft).

Æg, sukker, vaniljesukker og kanel piskes sammen.

Hvedemel, bagepulver, smør og æbler røres i.

Dejen kommes i en smurt form (springform eller mindre bradepande) og bages i ca 35-45 minutter alt efter ovnen. Jeg er virkelig en klovn til det med bagetider - tager den med en strikkepind og stikker mig frem til der ikke hænger rå dej ved ;-)

Se - det er da nemt! Jeg bliver så glad, når jeg servere kagen og folk ofte beder om omskriften ;-)



Kommentarer

Populære opslag