Kagekonkurrence... Skal - skal ikke!?

I den kommende weekend afholdes der høstmarked i Nyborg, og der afholdes i den forbindelse en kagekonkurrence. Jeg tænker at det kunne være rigtig sjovt at prøve at deltage, så her sidder jeg stadig ikke helt besluttet på deltagelse eller ej :-)

Kravene til kagen er, at den skal indeholde frugt og/eller grøntsager der er i sæson nu og altså kan høstes her i september. Så er det jo netop her, at hjernen går i gang med at tænke over havens lækkerier, da jeg gerne vil bruge så meget fra haven, som muligt.

Jeg har netop opdaget en pærekvæde ude i haven, men efter lidt søgen er disse ikke modne før oktober-november - dermed udelukket. Brombærerne er skam også på retur - også udelukket... Så er der blommer - de herlige victoriablommer, som jeg har haft i store mængder i nogle uger nu. Der er alle de mange æbler af forskellige slags, bl.a. fillipa er modne nu og så også de to små skæve træer, hvor sorten er mig ukendt. Og så er der jo hylden der virkelig er oppe over i disse dage (derfor koges pt også saft heraf). Jeg har et kæmpe valnøddetræ og de er små småt også begyndt at falde ned - har dog googlet mig frem til en proces på 5-6 dage fra opsamling til spiselige... Så mange dage har jeg jo så heller ikke ;-) 

Som det kan ses på madplanen i denne uge, får vi gæster på fredag - min kagebagende veninde og hendes mand. Min veninde kan desværre ikke deltage søndag, da de er optaget. MEN hun kommer på fredag efter arbejde og hjælper mig med at bage. Planen er at bage lidt forskellige bud og desserten om aftenen bliver så et kagemekka - her skulle vinderen (og dermed kagen til søndagens konkurrence) gerne kåres :-)

Pt. er jeg mest forelsket i tanken om en lagkage med to nøddebunde og en æblemos/æblecreme imellem. Ideén er at smøre kagen op med en smørcreme (evt smagt til med lidt æblesaft/æblesirup). På toppen laves et lag af hyldebærgele og kanten pyntes med ristede, hakkede nødder (her var tanken valnød, når nu jeg har sådan et træ i haven - man kan jo altid lege at det er egne nødder). Måske man skulle lave et pænt mønster - eller bare lægge halve valnødder pænt oven på geleen?

Når jeg siger "pt. er jeg mest forelsker..." - ja, så er det faktisk det eneste jeg pt. har tænkt mig frem til :-P

Kommentarer

Populære opslag