Kransekage

I år blev nytåret skudt ind hos min søster og maden var bestilt udefra (noget virkelig lækker mad fra "Havnens Gourmet" i Odense). Jeg havde sagt, at jeg da godt ville tage kransekagen med og så bage den selv - hvor svært kan det være?! 

Efter lidt søgen rundt på nettet og lidt kagesider på fjæsen, valgte jeg at anvende Mette Blomsterbergs opskrift og hvilket valg... Kagen blev spist rup og stub, og det blev konstateret at der fremover ikke bliver købt ved bageren... :-)

Opskriften skulle give 16 kransekagestykker, men jeg lavede et ur og nogle små stykker i stedet for.

Ingredienser:
500 g rå marcipan
200 g sukker (okay, okay RØRsukker ifølge opskriften)
100 g æggehvide

Til pynt bruges æggehvide rørt op med flormelis og smeltet chokolade.

Fremgangsmåde:
Først blandes æggehvide med sukker og stilles på køl i en time - det skulle eftersigende opløse sukkeret bedre.

Dernæst æltes æggemassen ind i marcipanen til en ensartet konsistens opnås - sikke noget fedteti! ;-)

Massen kommes i en stor sprøjtepose og sprøjtes ud på en beklædt bageplade. Lad nu kagerne "lufttørre" i ca. 30 min. Herefter kan man med en smule vand på fingrene forme kagerne inden de bages ved 200 grader i 8-10 min. 

Når kagerne er afkølet kan de pensles med smeltet chokolade på bunden og pyntet med glasur (pastauserede æggehvide rørt op med flormelis i passende mængder - det er jo lidt en smagssag, hvor flydende glasuren skal være).

Selve resultatet blev bare super godt, hvad smag angår..... Udseendet kunne godt være mere skarpt, men den tager vi næste år - det var trods alt min kransekagedebut ;-)

Håber i alle er kommet godt ind i det nye år - hvad mon jeres nytårsfortsæt er? Mit er, at jeg vil bruge mere tid på opsætningen af min blog, fortsætte den gode stil med løb og madplaner.

Kommentarer

Populære opslag